Dobra organizacja i podział obowiązków to podstawa każdej skutecznej współpracy zadaniowej. Zamiast zapisywać kolejne zobowiązania w terminarzu, warto skorzystać z przydatnych narzędzi w postaci komunikatorów i serwisów internetowych, które nie tylko są darmowe, ale także wszechstronne i proste w obsłudze. Zaczynamy!
1. TRELLO
To platforma oparta na metodzie KANBAN, czyli tzw. spisu widocznego. Ma do dyspozycji karty oznaczone odpowiednio tematami zadań do wykonania, wraz z możliwością dodawania etykiet, dat, komentarzy i plików.
Choć istnieje możliwość wykupienia dodatkowego pakietu rozszerzonego, Trello w wersji bezpłatnej jest w pełni przejrzyste i praktyczne. Funkcjonuje również w formie aplikacji mobilnej, co pozwala na korzystanie z niego na różnych nośnikach, np. w podróży.
2. SLACK
„Be less busy” reklamuje się Slack i faktycznie jest narzędziem, które pozwala uporządkować na spokojnie kwestię komunikacji zespołowej i projektowych zobowiązań. Główną jego zaletą jest elastyczność, czyli dostosowanie tzw. kanałów na potrzeby własne. Jest to miejsce, które staje się komunikatorem, harmonogramem i miejscem spajającym pliki w chmurze oraz kontakty.
3. Skype
Choć wydaje się, że Skype to aplikacja, której nikomu nie trzeba przedstawiać, warto przypomnieć sobie istotne jej zalety. Przede wszystkim Skype sprawdza się świetnie w przypadku pracy zdalnej, jako kanał komunikowania ze współpracownikami. Dzięki licznym opcjom językowym, będzie również pomocna w porozumiewaniu się globalnie, np. w trakcie videokonferencji.
4. Teamspeak
Dla użytkowników języka angielskiego bardzo wygodnym narzędziem będzie Teamspeak. To prosty komunikator do porozumiewania się poprzez sieć LAN (ang. Local Area Network, czyli dla tych, co nie wiedzą- sieć lokalna, np. na terenie zakładu pracy) lub za pomocą Internetu. Prosty w obsłudze i łatwy w prowadzeniu grupowych rozmów.
5. HipChat
Porównywalny do Slacka, HipChat (choć zdecydowanie tańszy w przypadku wersji premium- w wersjach podstawowych obydwa narzędzia są oczywiście bezpłatne) to także serwis porządkujący podział zadań i kontakt w grupie. Mamy tu do dyspozycji tzw. „Rooms”, które możemy dowolnie dostosowywać (np. tematycznie do konkretnych zadań) i spajać z innymi platformami/ serwisami.
Wybierając narzędzie do pracy w grupie, należy przede wszystkim mieć na uwadze jego przeznaczenie: usprawnienie komunikacyjne vs. systematyzacja obowiązków. W końcu chodzi o to, by było sprawnie i funkcjonalnie, bo przecież „czas to pieniądz”.